Τελευταία ενημέρωση 4 Απριλίου, 2024 στις 08:05 πμ
Αποφ. 25058/2024 Υπ. Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Καθορισμός κατώτατου μισθού και κατώτατου ημερομισθίου για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας.»
* * *
Με τη συγκεκριμένη YA καθορίζεται το ύψος του νομίμου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου για πλήρως απασχολούμενους υπαλλήλους και εργατοτεχνίτες (αντίστοιχα), από 1.4.2024.
Ειδικότερα, από 1.4.2024, ο κατώτατος μισθός υπαλλήλου πλήρους απασχόλησης καθορίζεται στο ποσόν των 830 ευρώ και το κατώτατο ημερομίσθιο εργατοτεχνίτη πλήρους απασχόλησης καθορίζεται στο ποσόν των 37,07 ευρώ.
* * *
Αποφ. 25058/2024 Υπ. Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Καθορισμός κατώτατου μισθού και κατώτατου ημερομισθίου για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας.»
(ΦΕΚ 1974, τεύχος Β΄ της 29.3.2024)
Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
Έχοντας υπόψη:
- Το άρθρο 26 του ν. 5085/2024 «Κύρωση της από 11.12.2023 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου “Έκτακτα μέτρα απαγόρευσης διάθεσης εισιτηρίων και παρουσίας θεατών σε αγώνες ποδοσφαίρου για επιτακτικούς λόγους προστασίας της δημόσιας τάξης και ασφάλειας” (Α’ 203) – Λήψη μέτρων για την αποτροπή και αντιμετώπιση της βίας στο πλαίσιο αθλητικών συναντήσεων και λοιπές ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού» (Α’ 17).
- Τα άρθρα 134 και 134B του π.δ. 80/2022 «Κώδικας Ατομικού Εργατικού Δικαίου» (Α’ 222).
- Το άρθρο 103 του ν. 4172/2013 «Φορολογία εισοδήματος, επείγοντα μέτρα εφαρμογής του ν. 4046/2012, του ν. 4093/2012 και του ν. 4127/2013 και άλλες διατάξεις» (Α’ 167) και ιδίως την περ. β’ της παρ. 7 αυτού.
- Το άρθρο δεύτερο του ν. 4564/2018 «Κύρωση της Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ιδρύματος “Κοινωφελές Ίδρυμα Σταύρος Σ. Νιάρχος” και του Ελληνικού Δημοσίου για την ενίσχυση και αναβάθμιση των υποδομών στον τομέα της Υγείας και άλλες διατάξεις» (Α’ 170).
- Το άρθρο 2 του ν. 4690/2020 «Κύρωση: α) της από 13.4.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου “Μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις” (Α’ 84) και β) της από 1.5.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου “Περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την επάνοδο στην κοινωνική και οικονομική κανονικότητα” (Α’ 90) και άλλες διατάξεις» (Α’ 104).
- Το άρθρο 24 του ν. 4722/2020 «Κύρωση: α) της από 10.8.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου “Επείγουσες ρυθμίσεις αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών του Εθνικού Συστήματος Υγείας, προστασίας από τη διασπορά του κορωνοϊού COVID-19, στήριξης της αγοράς εργασίας και διευκόλυνσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας” (Α’ 157) και β) της από 22.8.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου “ Έκτακτα μέτρα για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών, την προμήθεια μέσων ατομικής προστασίας και την πρόσληψη προσωπικού καθαριότητας των σχολικών μονάδων, τη στήριξη των τουριστικών επιχειρήσεων και της αγοράς εργασίας και την ενίσχυση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας προς αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, καθώς και τη στήριξη των πλημμυροπαθών της Εύβοιας που επλήγησαν κατά τις πλημμύρες της 8ης και 9ης Αυγούστου 2020” (Α’ 161) και άλλες διατάξεις για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλων επειγόντων ζητημάτων» (Α’ 177).
- Το άρθρο 110 του ν. 4764/2020 «Ρυθμίσεις για την προστασία της δημόσιας υγείας από τις συνέπειες της πανδημίας του κορωνοϊού ίθν^-19, την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, την επιτάχυνση της απονομής των συντάξεων, τη ρύθμιση οφειλών προς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις» (Α’ 256).
- Το άρθρο 60 του ν. 4886/2022 «Εκσυγχρονισμός του δικαίου ανταγωνισμού για την ψηφιακή εποχή – Τροποποίηση του ν. 3959/2011 και ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018 για την παροχή αρμοδιοτήτων στις αρχές ανταγωνισμού των κρατών μελών, ώστε να επιβάλλουν αποτελεσματικότερα τους κανόνες και για τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς και άλλες διατάξεις» (Α’ 12).
- Το άρθρο 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
- Το π.δ. 134/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α’ 168).
- Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων – Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών – Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευομένων φορέων» (Α’ 130).
- Το π.δ. 2/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 2).
- Την υπ’ αρ. 4906/17.1.2023 απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Συγκρότηση και ορισμός μελών της Τριμελούς Επιτροπής Συντονισμού για τον Κατώτατο Μισθό» (ΑΔΑ: 6ΔΒ546ΜΤΛΚ-ΛΧ9), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα με την υπ’ αρ. 8295/2.2.2024 (ΑΔΑ: 6Ν3Υ46ΝΛΔΓ-ΕΞ2) όμοια υπουργική απόφαση.
- Την υπ’ αρ. οικ. 13743/15.2.2022 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Σύσταση, συγκρότηση και ορισμός μελών της Επιτροπής Ανεξάρτητων Εμπειρογνωμόνων σε θέματα οικονομίας, οικονομίας της εργασίας, κοινωνικής πολιτικής και εργασιακών σχέσεων του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α’ 167)» (ΑΔΑ: 6Θ6Λ46ΜΤΛΚ-ΘΨΘ).
- Τις από 5.2.2024 προσκλήσεις της Επιτροπής Συντονισμού της διαβούλευσης προς την Τράπεζα της Ελλάδος, την ΕΛΣΤΑΤ, τη ΔΥΠΑ, το ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, το ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ, το ΙΟΒΕ, το ΙΝΣΕΤΕ, το ΚΕΠΕ, τον ΟΜΕΔ και το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ για σύνταξη έκθεσης για την αξιολόγηση του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου με εκτιμήσεις για την προσαρμογή τους στις επίκαιρες οικονομικές συνθήκες, σύμφωνα με την υποπερ. αα’ της περ. β’ της παρ. 5 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α’ 167) και της περ. α’ του άρθρου 134Β του π.δ. 80/2022 (Α’ 222).
- Τις εκθέσεις της Τράπεζας της Ελλάδος, της ΕΛΣΤΑΤ, της ΔΥΠΑ, του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, του ΙΜΕ- ΓΣΕΒΕΕ, του ΙΟΒΕ, του ΙΝΣΕΤΕ, του ΚΕΠΕ, του ΟΜΕΔ και του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, που διαβιβάστηκαν στην Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης, σύμφωνα με την υποπερ. αα’ της περ. β’ της παρ. 5 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α’ 167), όπως ισχύει και της περ. β’ του άρθρου 134Β του π.δ. 80/2022 (Α’ 222).
- Την υπ’ αρ. 28/20.2.2024 επιστολή της Επιτροπής Συντονισμού της διαβούλευσης προς τους κοινωνικούς εταίρους (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ και ΣΒΕ) για την έκφραση της γνώμης τους επί των εκθέσεων, με υποβολή υπομνήματος και της κατά την κρίση τους τεκμηρίωσης για την αναπροσαρμογή του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου, σύμφωνα με την υποπερ. ββ’ της περ. β’ της παρ. 5 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013, όπως ισχύει.
- Τα υπομνήματα και τις τεκμηριώσεις της ΓΣΕΕ, του ΣΕΒ, της ΓΣΕΒΕΕ, της ΕΣΕΕ του ΣΕΤΕ και του ΣΒΕ για την αναπροσαρμογή του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου, που υποβλήθηκαν στην Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης, σύμφωνα με την υποπερ. ββ’ της περ. β’ της παρ. 5 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α’ 167).
- Την υπ’ αρ. 29/21.2.2024 πρόσκληση της Επιτροπής Συντονισμού της διαβούλευσης προς τους κοινωνικούς εταίρους (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ και ΣΒΕ) για προφορική διαβούλευση, σύμφωνα με την υποπερ. γγ’ της περ. β’ της παρ. 5 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α’ 167), όπως ισχύει και της περ. γ’ του άρθρου 134Β του π.δ. 80/2022 (Α’ 222).
- Την από 26.2.2024 προφορική διαβούλευση των κοινωνικών εταίρων που ανταποκρίθηκαν στην ως άνω πρόσκληση (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ και ΣΒΕ), επί της οποίας τηρήθηκαν πρακτικά από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης.
- Την υπ’ αρ. 36/29.2.2024 επιστολή της Επιτροπής Συντονισμού της διαβούλευσης προς το ΚΕΠΕ, με την οποία διαβιβάστηκαν οι εκθέσεις των ανωτέρω εξειδικευμένων επιστημονικών και ερευνητικών φορέων, τα υπομνήματα και οι τεκμηριώσεις των διαβουλευομένων κοινωνικών εταίρων και τα πρακτικά της προφορικής διαβούλευσης και κλήθηκε το ΚΕΠΕ, σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανεξάρτητων Εμπειρογνωμόνων, για τη σύνταξη Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης, σύμφωνα με την υποπερ. δδ’ της περ. β’ της παρ. 5 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α’ 167) όπως ισχύει και της περ. δ’ του άρθρου 134Β του π.δ. 80/2022 (Α’ 222).
- Το από 15.3.2024 Σχέδιο Πορίσματος Διαβούλευσης του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανεξάρτητων Εμπειρογνωμόνων, το οποίο συντάχθηκε σύμφωνα με την υποπερ. δδ’ της περ. β’ της παρ. 5 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α’ 167), όπως ισχύει και της περ. ε’ του άρθρου 134Β του π.δ. 80/2022 (Α’ 222).
- Το υπ’ αρ. 39/15.3.2024 έγγραφο της Επιτροπής Συντονισμού της διαβούλευσης, με το οποίο διαπιστώθηκε η ολοκλήρωση της διαδικασίας και υποβλήθηκε στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και την Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης το από 15.3.2024 Σχέδιο Πορίσματος Διαβούλευσης του ΚΕΠΕ σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανεξάρτητων Εμπειρογνωμόνων, σύμφωνα με τις υποπερ. εε’ και στστ’ της περ. β’ της παρ. 5 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α’ 167).
- Την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας, των τιμών, και της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας, των εισοδημάτων και μισθών, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013.
- Την από 29.3.2024 σύμφωνη γνώμη του Υπουργικού Συμβουλίου, κατόπιν εισήγησης της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, σύμφωνα με την περ. α’ της παρ. 7 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α’ 167) όπως ισχύει και της περ. στ’ του άρθρου 134Β του π.δ. 80/2022 (Α’ 222), η οποία αποτυπώνεται στην ΠΥΣ 6/29.3.2024.
- Την υπ’ αρ. 25019/29.3.2024 εισηγητική έκθεση οικονομικών επιπτώσεων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143).
- Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού αλλά αύξηση εσόδων στον προϋπολογισμό του e-ΕΦΚΑ, ΕΟΠΥΥ και ΔΥΠΑ εκτιμώμενου ύψους 219.6 εκ. ευρώ κατ’ έτος, η οποία αναλύεται ως εξής: Σύμφωνα με στοιχεία από την τρέχουσα κατάσταση του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, σε σύνολο 2.485.842 απασχολούμενων υπαλλήλων και εργατοτεχνιτών, με διαφορετικό καθεστώς απασχόλησης (πλήρους/μερικής/εκ περιτροπής), ποσοστό 29 % αμείβεται με αποδοχές έως του ύψους του νέου κατώτατου μισθού ή ημερομισθίου. Επίσης, σύμφωνα με τον e-ΕΦΚΑ, για κάθε ποσοστιαία μονάδα (1 %) αύξησης του κατώτατου μισθού οι ασφαλιστέες αποδοχές αυξάνονται, κατά προσέγγιση, κατά 140 εκ. ευρώ σε ετήσια βάση. Η αύξηση του κατώτατου μισθού και του κατώτατου ημερομισθίου σε ποσοστό 6,41 %, ήτοι από 780 € σε 830 € και από 34,84 € σε 37,07 €, με μέσο ποσοστό εισφορών 36,16 %, επί 14 μήνες, οδηγεί σε ετήσια αύξηση των ασφαλιστέων αποδοχών κατά 897,4 εκ ευρώ και κατά συνέπεια σε εκτιμώμενη ετήσια αύξηση των εσόδων των ανωτέρω φορέων ύψους 324.5 εκ. ευρώ. Επίσης προκαλείται δαπάνη σε βάρος του προϋπολογισμού των ανωτέρω φορέων (e-ΕΦΚΑ, ΕΟΠΥΥ και ΔΥΠΑ) από την αύξηση των καταβαλλόμενων ποσών του επιδόματος ανεργίας και όσων επιδομάτων είναι συνδεδεμένα με τον κατώτατο μισθό ή ημερομίσθιο, εκτιμώμενου ύψους 104.9 εκ. ευρώ, καθώς και αύξηση των δαπανών των προγραμμάτων απασχόλησης που είναι συνδεδεμένα με τον κατώτατο μισθό ή ημερομίσθιο, η οποία όμως δεν δύναται να υπολογισθεί καθώς εξαρτάται από το πλήθος των προγραμμάτων, των δικαιούχων και τη διάρκεια του κάθε προγράμματος, αποφασίζουμε:
Τον καθορισμό, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α’ 167), του νόμιμου κατώτατου μισθού και του νόμιμου κατώτατου ημερομισθίου, για πλήρη απασχόληση, για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας, χωρίς ηλικιακή διάκριση, ως εξής:
α) Για τους υπαλλήλους ο κατώτατος μισθός ορίζεται στα οκτακόσια τριάντα ευρώ (830,00 €).
β) Για τους εργατοτεχνίτες το κατώτατο ημερομίσθιο ορίζεται σε τριάντα επτά ευρώ και επτά λεπτά (37,07 €).
Η απόφαση αυτή ισχύει από 1 Απριλίου 2024.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 29 Μαρτίου 2024